Dijete predškolske dobi

mala-vila-04Malo dijete je cijelo osjetilno biće, koje sve upija i želi oponašati. Ono u sebe udiše cijelu okolinu, ali ono nema mogućnost “filtriranja” pozitivnih odgojnih utjecaja tj. zbivanja  od onih negativnih i besmislenih. Ono upija sve.

Također, na dijete ove dobi ne djeluje moraliziranje i poučavanje, već ono uči oponašanjem. Roditelji, odgojitelji i svi oni koji se bave djetetom, u svakom trenutku moraju biti dostojni oponašanja. Iz tog razloga se u našem dječjem vrtiću redovito izvode radni procesi čiji smisao dijete može iskusiti i doživjeti, u sebi preraditi i oponašati. Dakle, oponašanje slijedi nakon opažanja putem osjetila.

Izrazito je važno poticati osjetila na način primjeren razvojnim karakteristikama malog djeteta, a da to ne bude atak na njegovo malo biće, te pružati primjerene mogućnosti njihovog izražavanja putem:

  • harmoničnog okruženja (uređenje prostora, boje u prostoru, materijali…);
  • umjetničkih aktivnosti (slikanje, modeliranje prirodnim materijalima…);
  • kućnih poslova ili tzv. radnih aktivnosti (kuhanje, pranje, peglanje…);
  • drugih raznolikih aktivnosti (bojanje, tkanje, nizanje, filcanje, šivanje…);
  • pažljivog postupanja s jezikom i gestama.

Umala-vila-05z oponašanje, temeljni principi odgoja djeteta ove dobi su ritam i ponavljanje. Princip ritma i ponavljanja pruža djeci osjećaj sigurnosti i povjerenja, zato mora biti prisutan u svim segmentima života djeteta. Dnevni ritam u vrtiću može se usporediti naizmjeničnim udisajem i izdisajem – aktivnosti koje traže koncentraciju, nasuprot opuštenoj slobodnoj igri. Tjedni ritam odnosi se na pravilnu izmjenu umjetničkih aktivnosti tijekom tjedna, a godišnji ritam prati tijek izmjene godišnjih doba i kršćanskih svetkovina, na ćemu se temelji tematsko planiranje rada.

Rano djetinjstvo je dragocjeno doba u kojem se grade temelji kasnijeg zdravlja. Dijete ima pravo da to doba u punoj mjeri doživi, a ne da ga mi odrasli prerano prilagođavamo svijetu odraslih.